Wybieraj rodzaj żurawia samochodowego bardzo dokładnie
Wybór żurawiasamochodowego to coś więcej, niż tylko określenie jego zasięgu i wymaganego udźwigu. Chodzi także o gwarancję bezpieczeństwa oraz dobór takich opcji, które ułatwią obsługę nawet niedoświadczonemu operatorowi.
Stale rozwijana niezależna konserwacja jak centralne smarowanie ma wpływ na niezawodność żurawi samochodowych oraz ich ciągłą zdolność do pracy.
Oferta żurawi samochodowych jest zróżnicowana i można wybierać spośród gam przeznaczonych do różnych działań. Branże budowlane stanowią jednak serce rynku. Ich dźwigi są używane z hakami do załadunku worków Big Bag, z widłami do palet, a nawet z łyżkami chwytającymi do załadunku materiałów sypkich. Montaż konstrukcji, transport maszyn lub przycinanie gałęzi to tylko niektóre z możliwych zastosowań dźwigu w zależności od jego opcjonalnego wyposażenia. W zawodach związanych z ochroną środowiska dźwigi samochodowe używane są w szczególności dzięki uogólnieniu ogólnodostępnych pojemników na odpady, z których odpady trzeba zabierać z worków wrzuconych do podziemnych pojemników.
Żuraw dla każdej branży
Głównym parametrem dźwigu jest jego udźwig wyrażony w tonometrach ™. Oferta jest niezwykle szeroka, od małych dźwigów poniżej 1 tm do pojazdów użytkowych po dźwigi powyżej 100 ™. Dźwigi o udźwigu od 15 do 25 tm stanowią większość na rynku francuskim. W wyjątkowym 2019 roku sprzedano 4032 dźwigów, zwykle na rynku francuskim sprzedaje się około 3000 dźwigów rocznie. We Francji Palfinger, Hiab i Fassi odpowiadają za 9 na 10 sprzedaży, pozostawiając dalsze miejsca firmom Atlas, Cormach oraz PM. Na rynku europejskim królują Palfinger i Hiab.
Elektronika wspomaga operatora dźwigu
Tak jak brakuje doświadczonych kierowców specjalizujących się w określonych rodzajach transportu, tak brakuje również doświadczonych operatorów dźwigów. Dlatego producenci dźwigów opracowali systemy, których zadaniem jest ułatwienie ich obsługi. Jednak często do obsługi dźwigu wymagane są odpowiednie kwalifikacje. We Francji wymagane jest posiadanie np. certyfikatu CACES R490.
Precyzyjne sterowanie dźwigiem wymaga koordynacji ruchu przegubów i wysięgników teleskopowych. Dla ułatwienia za koordynację odpowiadają nowe systemy zdalnego sterowania. Aby zwolnić operatora dźwigu z wykonywania powtarzalnych czynności, dźwigi samochodowe potrafią teraz wykonywać je samodzielnie. Worek wyciągnięty z pojemnika ogólnodostępnego można zatem rozładować automatycznie, jak pokazano na filmie producenta sprzętu Hiab.
Używane do szkolenia operatorów dźwigów Gogle AR, zapewniające doskonałe symulacje, znajdują swoje zastosowanie również w w rzeczywistej pracy. Zapewniają widoczność miejsc niedostępnych z ziemi dzięki kamerom umieszczonym na wysięgniku. Dla zapewnienia ogólnego bezpieczeństwa coraz powszechniej stosuje się automatyzację rozkładania i składania dźwigów. Większość wypadków ma miejsce w trakcie tych operacji, które czasami wykonywane są w pośpiechu. Inny przykład został przedstawiony przez Hiab tutaj.
Potrzeba ciszy wymusza używanie dźwigów elektrycznych
Napęd pompy hydraulicznej dźwigu samochodowego zapewnia zwykle przystawka odbioru mocy umieszczona na przekładni. Zgodnie z tą zasadą działanie dźwigu samochodowego wymaga pracy silnika spalinowego. Jednak do prac w mieście i w nocy potrzebne są ciche dźwigi. Napęd elektryczny gwarantuje tę ciszę. W tym wypadku silnik elektryczny został połączony z pompą hydrauliczną. W samochodach ciężarowych z napędem elektrycznym silnik zasilany przez specjalny zestaw akumulatorów lub przez akumulatory przeznaczone głównie do trakcji pojazdu. Oprócz głównego silnika Hiab oferuje rozwiązanie „e-PTO” (elektryczna przystawka odbioru mocy), które łączy w sobie napęd elektryczny pompy hydraulicznej i niezbędne akumulatory. Cisza ma swoją cenę ze względu na koszt akumulatorów i zmniejszoną ładowność pojazdu.
Dźwigi samochodowe przechodzą na inteligentny system obsługi technicznej
W przypadku nieprzewidzianego przestoju, dźwig samochodowy powoduje znaczne opóźnienia w pracy. Dlatego należy przestrzegać warunków użytkowania i monitorować stan techniczny. To jest zadanie inteligentnego systemu obsługi technicznej. Sygnalizuje on przeciążenia lub jazdę z rozłożonym dźwigiem. Aby uniknąć awarii, konserwację prewencyjną można przeprowadzić w momencie zgłoszenia przez inteligentny system obsługi technicznej dźwigu zanieczyszczenia oleju hydraulicznego lub innego błędu.
Ponieważ dokładne warunki używania dźwigu są przekazywane kierownikowi floty, może on sprawdzić, czy sprzęt jest odpowiednio dobrany do wykonywanych prac. Jeżeli tak nie jest, można go przydzielić do innych zadań, podczas których zostanie on optymalnie wykorzystany. Przy odnawianiu floty wiedza na temat użytkowania pozwoli precyzyjnie dostosować sprzęt do potrzeb. Dźwig o niedostatecznych parametrach będzie nadmiernie obciążany, co spowoduje wysokie ryzyko złamania. Dźwig o zbyt dużym udźwigu będzie drogi i ciężki, a zatem trudny do zamortyzowania i zmniejszający ładowność pojazdu, na którym jest zamontowany.
Wielozadaniowy dźwig samochodowy może otwierać nowe rynki dla użytkownika dzięki zwykłej zmianie osprzętu na końcu wysięgnika.