manutention marchandise
Transport i Logistyka

Sprzęt do przeładunku towarów: odpowiedni dobór i zabezpieczenie sprzętu

Każdy transport zaczyna się od załadunku, a kończy na rozładunku. Ruch pojazdu jest tak naprawdę tylko środkiem, za pomocą którego towary są przewożone. Przeładunek jest zatem kluczowym etapem procesu logistycznego, który umożliwia klientowi otrzymanie produktów i musi być przeprowadzony w sposób całkowicie bezpieczny.

Ryzyko związane z przeładunkiem: znacząca część wypadków podczas drogowego transportu towarów

Upadki, kolizje w strefach załadunku, zmiażdżenia rąk lub stóp, poważne urazy, bóle pleców – przeładunek stanowi niebezpieczną operację: w sektorze transportu drogowego  9 na 10 wypadków ma miejsce podczas postoju pojazdu w trakcie przeładunku. Jeden wypadek na 10 zdarza się na drodze podczas transportu.

Według danych INRS, z powodu urazów dochodzi do utraty 2 500 000 dni roboczych rocznie, co odpowiada 81 dniom przestoju przedsiębiorstwa w ciągu roku!

Najczęstsze wypadki to upadki: stanowią one 32% przypadków, a znaczna część z nich ma miejsce na tylnej windzie: przestrzeń jest ograniczona, ładunek bywa ciężki i nieporęczny, a operator może stracić równowagę i spaść z maszyny. Według Remi Painga, konsultanta ds. operacyjnych w firmie Fraikin, „winda tylna ma szerokość 2,50 m, czyli tyle, ile wynosi szerokość ciężarówki. Pracownicy często biorą po dwie palety, każda o szerokości 1,20 m. Nie pozostaje więc wiele wolnego miejsca.

Do upadku może dojść również na platformie np. w wyniku kolizji w strefach załadunku lub potknięcia się o paletę.

Problemem jest również zmiażdżenie lub odcięcie kończyn: „Widziałem kilka dramatycznych wypadków, w których pracownicy obsługi nieumiejętnie obsługiwali tylną windę i ładunek na nich spadł.” – mówi pan Paing.

 Bezpieczna obsługa: zapobieganie zagrożeniom

Regularnie sprawdzanie urządzeń przeładunkowych i akcesoriów: zgodnie z prawem tylne windy muszą być sprawdzane co 6 miesięcy.

Urządzenia pomocnicze mogą zwiększyć bezpieczeństwo operatorów: bariery ochronne zainstalowane na tylnej windzie, chowane schody lub stopnie umożliwiające dostęp do tylnej części platformy, elektryczne kurtyny tylne, systemy zapobiegające przewróceniu się dla wywrotek, drzwi otwierane mechanicznie lub wskaźniki załadunku.

Istnieją również inne niezmechanizowane sposoby, takie jak oznakowanie podłogi, usuwanie przeszkód, a nawet reorganizacja pracy w celu uniknięcia wykonywania jednocześnie zbyt wielu czynności na platformie rozładunkowej.

Oczywiście operatorzy muszą być odpowiednio wyposażeni: zwykle wymagane są antypoślizgowe buty ochronne, kaski i okulary ochronne, a także odzież sygnalizacyjna.

Wreszcie, kluczowym elementem pozostają szkolenia i informowanie kierowców: błędy mechaniczne zdarzają się coraz rzadziej, a często to właśnie kierowca, chcąc przyspieszyć manewr, przez zaniedbanie lub nieuwagę, popełnia błąd, który jest śmiertelny dla niego lub innych. Kontrole i zgłoszenia problemów technicznych wymagają stałej uwagi.

To oczywiste, że utrata towaru będzie zawsze mniej ważna niż strata człowieka! Priorytetem jest bezpieczeństwo oraz zdrowie kierowców i pracowników obsługi.

 Organizacja transportu przy użyciu odpowiedniego sprzętu przeładunkowego

Przeładunek to czynność polegająca na przenoszeniu lub przesuwaniu towarów w celu ich magazynowania, wysyłki i sprzedaży.

W tym celu pojazdy są odpowiednio wyposażane w zależności od przewożonych towarów, organizacji logistycznej klienta i jego budżetu.

Obsługa mechaniczna

Aby uniknąć ryzyka i odciążyć kierowców, w pojazdach instaluje się mechaniczne urządzenia przeładunkowe.


Według Rémi Painga, najbardziej odpowiednim i uniwersalnym urządzeniem jest tylna winda: „Najbardziej powszechnym środkiem przeładunkowym są urządzenia podnoszące, zwłaszcza tylne windy: są tak niezbędne, że nie można się bez nich obejść. W firmie Fraikin mamy ich od 10 do 15 tysięcy.

Tylne windy to konieczność: we Francji ponad 220 000 pojazdów służbowych jest wyposażonych w ten system, który jest wykorzystywany ponad 10 razy dziennie. Ich udźwig może wahać się od 500 kg do trzech ton.

Oprócz tylnych wind stosuje się również inne rozwiązania:

  •   Szyny: do sufitu skrzyni mogą być przymocowane szyny w celu przemieszczania pionowych towarów, takich jak tusze mięsne.
  •   systemy ruchomych podłóg, które eliminują konieczność przechylania naczepy.
  •   Dźwigi HDS.

Obsługa ręczna

Ludzie od zawsze wykorzystywali swoją siłę fizyczną do przenoszenia przedmiotów. Praca jest ciężka, a ryzyko wypadków i problemów z układem mięśniowym bardzo częste.

Siła ludzka jest często niezbędna, gdy towary są przewożone na samochodach dostawczych (poniżej 3,5 tony) niewyposażonych w windy: należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie przeciążyć pojazdu i zabezpieczyć pasażerów, aby ładunek nie pogorszył skutków wypadku drogowego (np. poprzez zastosowanie przegrody między kabiną a ładunkiem).

Aby uniknąć podejmowania niepotrzebnego ryzyka, wystarczy:

  •   Rozplanować optymalnie przestrzeń w samochodach dostawczych poprzez umieszczanie ciężkich ładunków pod tymi najlżejszymi,
  •   Odpowiednio zbalansować ładunek, aby ułatwić rozładunek towarów z pojazdu,
  •   Dobrze zabezpieczyć palety lub skrzynie, aby towar nie wypadł po otwarciu tylnych drzwi.

Zastosowanie tych środków ostrożności zmniejsza ryzyko urazów, ale dolegliwości związane z plecami, problemy z krążeniem i urazy mięśni są nadal bardzo częste.

W skrócie

Przeładunek jest jednym z kluczowych etapów transportu towarów: aby ułatwić tę czynność, zaleca się stosowanie urządzeń podnoszących (wind, dźwigów itp.) lub wyposażenia dodatkowego, które ułatwi przemieszczanie palet.

Najważniejsze jest, aby w jak największym stopniu zapobiegać wypadkom przy pracy: naprawiać i kontrolować urządzenia, instalować bariery ochronne i przestrzegać zasad korzystania z maszyn.

Źródła:

https://www.inrs.fr/

https://www.ameli.fr/entreprise/sante-travail/votre-secteur/transport-routier-marchandises-voyageurs 

https://conduite-routiere.enseigne.ac-lyon.fr/spip/IMG/pdf/guide_hayon.pdf

https://www.lemoniteur.fr/article/attention-aux-hayons-elevateurs-mal-entretenus.2009659

https://www.monsieurcapa.fr/pourquoi-utiliser-un-hayon-sur-un-vehicule-utilitaire/

https://www.viaprevention.com/

Partagez cet article
Partagez cet article