Transport i Logistyka

Opony: gdy ciśnienie oznacza bezpieczeństwo i oszczędność

Średnia żywotność opony ciężarowej oscyluje w granicach 120 000 do 220 000 kilometrów, ale gdyby ta sama opona była skonstruowana tak, aby wytrzymała kilka sezonów, mogłaby przejechać nawet 600 000 kilometrów. Opony są głównym elementem zużywającym się i wymagającym zwiększonej czujności.

Opony zapewniają nośność całego pojazdu, gdyż stanowią połączenie z drogą i umożliwiają transmisję całej mocy silnika. 

Podczas typowego przeglądu pojazdu, przede wszystkim przeprowadza się kontrolę ogumienia, ponieważ dzięki temu można stwierdzić wszelkie problemy z pojazdem i jego ogólny stan techniczny. Jeśli opony są nierównomiernie zużyte, może to zwrócić uwagę mechanika na potencjalne problemy z zawieszeniem, układem kierowniczym lub przednią osią. Stan opon jest zatem dobrym wskaźnikiem ewentualnych usterek mechanicznych.

Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić przed dokonaniem naprawy, jest ciśnienie w oponach. 

„Jeśli zauważymy oczywistą utratę ciśnienia, sprawdzamy, czy nie doszło do przebicia opony. Jeśli opona jest przebita, umieszczamy „kołek” po wewnętrznej stronie opony i ponownie ją pompujemy.” „W firmie Fraikin uważamy, że wykonywanie działań wewnątrz opony zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność naprawy, w przeciwieństwie do działań wykonywanych na zewnątrz.” – wyjaśnia Dominique Reveleau, kierownik warsztatu w oddziale firmy Fraikin w Emerainville. 

Równomierność zużycia: logika ekonomiczna 

Czy wiesz, że? Opona zamontowana z przodu pojazdu zużywa się dwa razy szybciej niż ta zamontowana z tyłu. Wynika to z faktu, że siła trakcyjna pojazdu i układ kierowniczy powodują szybsze zużycie opon. W firmie Fraikin, w celu zachowania w jak największym stopniu istniejących opon oraz w ramach podejścia ekonomicznego i ekologicznego, mniej zużyte tylne opony są montowane z przodu i tylko tylne opony są wymieniane na nowe. 

Jeśli opona jest zużyta po jednej stronie bardziej niż po drugiej, stosuje się technikę obrotu na obręczy, aby zrównoważyć zużycie po mniej zużytej stronie.

„Aby zrównoważyć zużycie, zdejmujemy oponę z felgi i odwracamy ją tak, aby zewnętrzny bok znajdował się po wewnętrznej stronie. W ten sposób opona nadal się zużywa, ale równomiernie.” – kontynuuje Dominique Reveleau. 

Z ekonomicznego punktu widzenia jest to nieubłagana logika: jeśli konserwacja opon nie jest przeprowadzana w kategoryczny sposób, ogólne zużycie pojazdu ulega przyspieszeniu, co prowadzi do przestojów i zwiększonych kosztów napraw.

Opony ciężarowe: specyficzne podejście

„Opona ciężarowa ma trzy cykle życia: pierwszy cykl jako nowa opona, drugi cykl, w którym wykonywane jest na niej rowkowanie i trzeci cykl, po bieżnikowaniu.” – wyjaśnia Dominique Reveleau. 

Po zakończeniu eksploatacji jako nowa opona, opona ciężarowa zostaje poddana rowkowaniu. Rowkowanie polega na ponownym nacięciu bieżnika poprzez rozgrzanie gumy: wzory są wykonywane zgodnie z normami wskazanymi przez otwory pomiarowe, które wskazują, jak głęboko należy wyciąć gumę w rowkach opony. 

W trzecim okresie użytkowania opona ciężarowa wraca do producenta (Bridgestone w przypadku firmy Fraikin). Podczas konserwacji opona jest zdejmowana, odsyłana do producenta opon, który usuwa bieżnik i wymienia go na nowy. Po przeprowadzeniu tej operacji opona ciężarowa może przejechać kolejne setki tysięcy kilometrów! Według Francuskiego Centrum Gumy i Polimerów „nowa opona z najwyższej półki przejeżdża średnio 100 000 dodatkowych kilometrów, a jej średnia żywotność wynosi 220 000 kilometrów. Ponieważ opona została stworzona z myślą o bieżnikowaniu, jej czas eksploatacji może się podwoić lub nawet potroić i osiągnąć odpowiednio 440 000 km lub 660 000 km.”

Jak dbać o opony? 

Dominique Reveleau, kierownik warsztatu w oddziale Fraikin w Emerainville ostrzega nas, że poza kontrolowaniem ciśnienia co najmniej raz w tygodniu, aby upewnić się, że opony są wyważone: „Uwaga na wjeżdżanie na chodniki! To może się wydawać bez znaczenia, ale ze względu na strukturę wewnętrzną opony, bardzo ważne jest, aby zachować ostrożność.
W oponie znajduje się metalowa struktura składająca się z cienkich kordów, a wjeżdżając na krawężniki dziesięciokrotnie zwiększamy ryzyko wybrzuszeń i rozerwania opony.”

Prawidłowe ciśnienie: klucz do gwarancji bezpieczeństwa 

Ciśnienie we wszystkich oponach powinno być sprawdzane co miesiąc za pomocą ciśnieniomierza. 

Właściwe ciśnienie zapewni mniejszy aquaplaning, mniejsze przegrzewanie się opon, mniejsze zużycie paliwa i dłuższą żywotność opon. 

Ciśnienie w oponach należy zawsze sprawdzać, gdy opona jest zimna, ponieważ toczenie się opony powoduje wzrost jej temperatury, a co za tym idzie wzrost ciśnienia. 

Jeżeli ciśnienie stwierdzone w czasie ręcznej kontroli jest wyższe o 1 bar od ciśnienia zalecanego, należy przeprowadzić bardziej kompletną kontrolę ciśnienia. 

Od lipca 2022 r. naczepy i przyczepy będą musiały być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems).

Odpowiednia opona dla każdego pojazdu według celu użytkowania

Istnieje kilka rodzajów opon. Samochody dostawcze wyposażone są w opony drogowe, całoroczne lub śniegowe. Samochody ciężarowe posiadają również model drogowy, a także opony mieszane – na dojazd na teren budowy, oraz specjalne opony do poruszania się po budowach. 

W efekcie każdy oddział firmy Fraikin dysponuje zapasami opon w zależności od regionu, w którym jest zlokalizowany. Na przykład, jeśli oddział znajduje się w pobliżu obszaru z dużą ilością placów budowy, będzie miał na stanie więcej opon „budowlanych”. Dotyczy to również oddziału znajdującego się w terenie górskim.

Recykling: jak przetwarzane są opony?

Gdy czas eksploatacji opony osiągnie swój kres, jest ona przekazywana do recyklingu. „W firmie Fraikin współpracujemy z firmą Aliapur, która odbiera wszystkie nasze opony” – kontynuuje Dominique Reveleau. 

Po ich przetworzeniu, opony są rozdrabniane i przekształcane na wiele produktów, z których korzystamy na co dzień: maty do ćwiczeń, nawierzchnie drogowe, podłoża na place zabaw dla dzieci, a nawet w syntetyczną trawę… 

W SKRÓCIE 

 Trzeba to nieustannie powtarzać: kontrola ciśnienia w oponach jest niezbędna, aby utrzymać pojazd w dobrym stanie, zoptymalizować zużycie paliwa i zapewnić maksymalne bezpieczeństwo przewoźnikowi oraz jego towarom. Właściwa konserwacja opon wydłuża żywotność pojazdu, skraca czas przestojów, a tym samym obniża koszty.

źródła: 

https://aliapur.fr/fr/actualite/1-qui-est-aliapur.html

https://www.cfcp-caoutchouc.com/images/actualites/CP_rechapage_ECV_f%C3%A9vrier_2017.pdf


Partagez cet article
Podziel się