Transport i Logistyka

Naczepa: technologia dla zapewnienia bezpieczeństwa

ODCINEK 1: Z SERII O NACZEPACH – Zapewnienie wysoce bezpiecznego transportu towarów wymaga zastosowania różnych technologii, w szczególności związanych z samą naczepą. Oświetlenie, opony, drzwi… Przyjrzyjmy się wszelkim technologicznym niuansom zwiększającym bezpieczeństwo.

„Regularnie zdarza się, że pracownicy obsługujący załadunek znajdują się wewnątrz naczepy, a kierowca ciężarówki odjeżdża, nie zdając sobie z tego sprawy!” Olivier Dutrech, Dyrektor ds. innowacji i rozwiązań biznesowych Fraikin.

WIdeomonitoring: podstawowe narzędzie profilaktyki

Wideomonitoring odgrywa obecnie istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, a naczepy także są wyposażone w tego typu innowacje. Kilka kamer jest strategicznie rozmieszczonych wewnątrz i na zewnątrz naczepy.

Wewnątrz skrzyni ładunkowej kamery kontrolują, czy nikt nie został zablokowany, ale także monitorują stan napełnienia naczepy. W ten sposób firmy upewniają się, że przewożone towary są prawidłowo zabezpieczone oraz że przestrzeń ładunkowa jest maksymalnie wykorzystana. Jeśli ładunek zostanie uznany za nieekonomiczny, na przykład dlatego, że towary zajmują bardziej powierzchnię podłogi, ale nie wysokość, mamy do czynienia z kolejną innowacją: w połowie wysokości skrzyni ładunkowej można zainstalować drugą podłogę w celu podwojenia ładowności. Należy jednak dopilnować, aby waga skrzyni nie przekroczyła dopuszczalnego limitu.

Kamery na zewnątrz zapewniają globalną widoczność ciężarówki w ekosystemie drogowym. „Systemy „Bird-view” lub „360°” umożliwiają kierowcy widok z góry na cały zestaw transportowy. W tym celu kamery umieszczane są z tyłu nad drzwiami naczepy lub na wysokości tablicy rejestracyjnej, a także z boku, po jednej kamerze z każdej strony naczepy” – wyjaśnia Olivier Dutrech.

Zalecane jest również stosowanie aktywnego radaru cofania, aby zapewnić wszystkim bezpieczeństwo. Ten aktywny radar jest sprzężony z układem hamulcowym. „Gdy wykryje obecność lub przeszkodę, automatycznie dostosowuje prędkość cofania, a w razie potrzeby nawet całkowicie zatrzymuje ciężarówkę”.

Oświetlenie: istotny problem bezpieczeństwa, szczególnie w nocy

Oprócz kamer niezwykle ważną rolę odgrywa sygnalizacja świetlna. Sygnalizacja świetlna w nocy stanowi rzeczywisty środek komunikacji w zakresie bezpieczeństwa.

Listwy świetlne mogą być zainstalowane po obu stronach skrzyni, aby na przykład sygnalizować uczestnikom ruchu drogowego, że ciężarówka jest ładowana lub rozładowywana i że powinni zachować odpowiednią odległość. Wszystkie listwy świetlne współpracują ze sobą i zapalają się jedna po drugiej w szybki sposób, zapewniając doskonałą widoczność.

Niekiedy do wypadków dochodzi z powodu niewłaściwego wyznaczenia miejsca załadunku/rozładunku. Aby temu zapobiegać, zastosowano innowację polegającą na zamontowaniu lasera w tylnej części nadwozia lub na podeście windy. Po uruchomieniu projektor laserowy wyznacza na podłożu świetlisty prostokąt ułatwiający zabezpieczenie strefy roboczej.

Geolokalizacja - wiodący system bezpieczeństwa dla towarów o wysokiej wartości

Niezależnie od tego, czy chodzi o geofencing czy corridoring, funkcja geolokalizacji naczepy zabezpiecza przewóz towarów luksusowych lub sprzętu high-tech. „Dopóki przyczepa nie znajdzie się w określonym obszarze geograficznym, nie będzie można otworzyć drzwi! Strefy otwarcia są wcześniej zdefiniowane i połączone z GPS, który z kolei jest połączony z zamkiem drzwi. Kierowca nie może samodzielnie podjąć decyzji o otwarciu drzwi, dzięki czemu towar jest bezpieczny nawet w przypadku napadu rabunkowego.” komentuje Olivier Dutrech.

Geolokalizacja odgrywa istotną rolę w przypadku naczep, ponieważ, choć może się to wydawać zaskakujące, daną naczepę można łatwo pomylić z inną i omyłkowo ją zaczepić. Często są one zaparkowane na rozległych strefach ładunkowych, gdzie regularnie dochodzi do niezamierzonej zamiany naczep.

Zapobieganie przebiciom kół lub uszkodzeniom dzięki skomunikowanym oponom

System TPMS – Tyre Pressure Monitoring System – stanowi zespół technologii związanych z oponami pozwalający na przeciwdziałanie skutkom przebicia opony.

Istnieje możliwość dopompowania opon podczas jazdy! Zawór umieszczony na oponie jest zwieńczony czujnikiem połączonym z kompresorem, który regularnie mierzy ciśnienie w oponie. W razie potrzeby dopompowanie może odbywać się automatycznie, podczas jazdy lub postoju.

Alternatywnym rozwiązaniem jest czujnik umieszczony na obwodzie felgi, który również mierzy jej temperaturę. Nagrzewanie felgi jest oznaką przebicia… Mierząc temperaturę felgi i ciśnienia w oponie, można uniknąć konsekwencji przebicia lub uprzedzić w przypadku powolnego spadku ciśnienia.

Multipleksowanie, czyli jak ułatwić życie kierowcy i zmniejszyć ryzyko wypadków

W celu optymalizacji różnych czynności wykonywanych przez kierowcę można zastosować multipleksowanie. Technika ta polega na połączeniu różnych urządzeń elektrycznych lub elektronicznych w pojeździe w taki sposób, aby współpracowały ze sobą w sposób skoordynowany.

„Na przykład można zaprogramować, że po zwolnieniu hamulca ręcznego zapalają się wszystkie światła ciężarówki. Lub do podnoszenia drzwi w momencie uruchomienia windy tylnej. To nie tylko optymalizuje bezpieczeństwo, ale także oszczędza czas kierowcy podczas jego działań”– mówi Olivier Dutrech, dyrektor ds. innowacji i rozwiązań biznesowych Fraikin.

Kradzież paliwa: zapobieganie zagrożeniu dzięki skomunikowanemu alarmowi

Według Fédération Nationale des Transporteurs Routiers (tł. z j. franc.: Krajowa organizacja przewoźników drogowych), co roku dochodzi do kradzieży ponad 20 milionów litrów paliwa. Dlatego zbiornik paliwa pojazdów ciężarowych wymaga szczególnej uwagi.

Oprócz zaworów zapobiegających zasysaniu, istnieje kilka technologii umożliwiających zabezpieczenie pojazdu przed kradzieżą paliwa. Aby uchronić się przed niebezpieczeństwem i odstraszyć przestępców, na ciężarówce można zainstalować system czujników połączony z alarmem, który z kolei jest skomunikowany ze smartfonem i ostrzega natychmiast w przypadku nadmiernego spadku paliwa.

W skrócie:

Bezpieczeństwo pojazdu zależy od rozpoznania wszystkich potencjalnych zagrożeń. Technologia jest zatem wykorzystywana do wzmocnienia wszystkich punktów, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy, pracowników obsługi, uczestników ruchu drogowego lub towarów przechowywanych w naczepie. Obserwujemy coraz bardziej efektywny postęp w dziedzinie oświetlenia, monitoringu, lokalizacji naczep, systemów otwierania, opon, a nawet zbiorników paliwa.

Aby dowiedzieć się więcej: Bądź na bieżąco z innowacjami w zakresie naczep! Kolejne artykuły z tej serii: Już wkrótce dwa kolejne odcinki poświęcone aerodynamice (odc. 2) oraz chłodniom (odc. 3).

Partagez cet article
Podziel się