Header article

Leasing samochodowy: rynek przechodzi przez kryzys zdrowotny

Federacja Leaseurope skupia głównych graczy w zakresie wynajmu i leasingu samochodów w Europie. Członkowie tej federacji pochodzącej z około trzydziestu krajów obsługują 91% runku Europejskiego. Zastępca dyrektora generalnego Leaseurope i EurofinasRichard Knubben – dzieli się z nami swoją wizją dotyczącą europejskiego rynku leasingu i wynajmu samochodów na koniec roku 2020.

Ponieważ zbliżamy się do końca roku 2020, nadszedł czas na przemyślenia dotyczące tego mijającego właśnie roku. Chociaż sektor wynajmu i leasingu samochodów został dotknięty kryzysem związanym z koronawirusem, obecna sytuacja w tym sektorze zapowiada zachęcające perspektywy na rok 2021.

Rok 2020: Jedna Europa, kilka rynków

Według pierwszej oceny Richarda Knubbena w Europie nie istnieje coś takiego jak jednolity rynek. Zamiast tego kilka z nich współistnieje ze względu na głęboką segmentację i znaczne różnice między krajami. Istnieje kilka głównych podmiotów prowadzących działalność w zakresie wynajmu lub leasingu w całej Europie, ale muszą one dostosować się do każdego poszczególnego rynku krajowego. Ogólnie rzecz biorąc, „leasing wraz z „pełną obsługą” rozwija się, ale tradycyjny leasing finansowy jest nadal znacznie bardziej rozpowszechniony, a cały sektor jest bardzo podzielony” – wyjaśnia Richard Knubben.

We Francji leasing jest dobrze znaną koncepcją, a leasingodawcy świadczący pełen zakres usług mają ugruntowaną pozycję, podczas gdy w innych częściach Europy zmonopolizowane firmy leasingowe producentów mogą odnosić sukcesy. Zauważalne są również rozbieżności w zależności od obszaru zatrudnienia. W Polsce leasing rozwija się w zakresie dystrybucji, podczas gdy w Niemczech sektor transportu dalekobieżnego wykazuje coraz większe zainteresowanie leasingiem. Z drugiej strony lokalne przepisy mają duży wpływ na wynajem. Ograniczenia krajowe mogą czasami uniemożliwiać wynajem ciężarówek. „We Włoszech nie ma możliwości wynajmu ciężarówki powyżej 6 ton z usługą all inclusive. Podobne ograniczenia obowiązują również w Hiszpanii, Grecji i Portugalii.

Leasing samochodowy: kryzys zdrowotny prowadzi do odroczenia terminów płatności

Richard Knubben analizuje również wpływ kryzysu na ten już podzielony rynek. Przede wszystkim istnieje bezpośredni związek pomiędzy potrzebą transportu ciężarowego a zakupami konsumenckimi. Podczas pierwszego lockdownu w Europie konsumenci kupowali w supermarketach więcej żywności niż kiedykolwiek wcześniej. Paradoksalnie ogólny wolumen transportu żywności spadł o 15%. Wynika to z zamykania restauracji i knajp na świeżym powietrzu. W obliczu pandemii pomoc udzielana przez Europejski Bank Centralny została zharmonizowana na szczeblu UE, ale w ujęciu szczegółowym pomoc zapewniana przedsiębiorstwom różni się w zależności od kraju. W związku z tym przedsiębiorstwa otrzymały różne formy pomocy. Bardzo trudno jest ocenić, czy firmy transportowe przetrwały dzięki nieprzerwanej działalności, czy też za sprawą wsparcia rządowego. Richard Knubben zauważa zatem wzrost popularności niektórych konkretnych rozwiązań płatniczych. „Zauważyliśmy znaczny wzrost liczby wniosków o odroczenie płatności, a także znaczne zapotrzebowanie na kontrakty na lekkie pojazdy dostawcze.

Strefy LEZ: w kierunku większej liczby pojazdów elektrycznych

W czasach, gdy w całej Europie powstaje coraz więcej Stref niskiej emisji spalin (LEZ), emisje zanieczyszczeń z pojazdów dostawczych i ciężarowych są coraz częściej brane pod lupę. Będzie to skutkować wystąpieniem silnego nacisku na elektryfikację, który z pewnością wpłynie na koszyk energetyczny we flotach firm. Jednakże aby ukierunkować floty na większą liczbę pojazdów elektrycznych, konieczne będzie również zwiększenie zapotrzebowania.

Dla Richarda Knubbena „wymiar polityczny stanie się o wiele ważniejszy, ale w Leaseurope uważamy, że nadzieja na elektryfikację pojazdów ciężarowych w perspektywie krótkoterminowej w celu wykorzystania ich w transporcie dalekobieżnym przez Alpy jest nierealistyczna„. Aby sprostać coraz bardziej wymagającym wyzwaniom środowiskowym przewoźnicy mogą również organizować swoje działania tak, aby osiągnąć wyższą wydajność przy użyciu mniejszej liczby ciężarówek oraz używać bardziej energooszczędnego sprzętu.

Wynajem i leasing samochodów będą w dalszym ciągu podbijać rynek

Richard Knubben zwraca uwagę na ostatni trend na koniec 2020 r. i początek 2021 r.: rosnącą liczbę dzierżawionych pojazdów w europejskich flotach. Leasing jest również sposobem na uzyskanie pewnej elastyczności w celu zaspokajania konkretnych potrzeb. Poprawa sytuacji na rynku wynajmu i leasingu samochodów ciężarowych będzie oczywiście zależała od transportu towarów. Sama natura tych towarów będzie istotna, ponieważ nie wszystkie sektory doświadczają kryzysu w ten sam sposób. Podobnie jak w przypadku sektora turystycznego, przewiduje się, że powrót do poziomu z roku 2019 nie nastąpi wcześniej niż w roku 2022. „Nic nie wskazuje na to, że udział leasingu i wynajmu w rynku przestanie wzrastać. W świecie powstałym po tym kryzysie zdrowotnym ich udział w rynku będzie zatem większy niż wcześniej” – podsumowuje Richard Knubben.

Partagez cet article
Podziel się