Verdissement parc FRAIKIN
Transport i Logistyka

Ekologiczne floty pojazdów do drogowego transportu towarów: aspekty ekologiczne i ekonomiczne

Zrezygnuj z pojazdów z silnikiem diesla lub benzynowym na rzecz pojazdów o niskim wpływie na środowisko.

W obliczu zmian klimatycznych musimy pilnie dostosować nasze sposoby działania, a przekształcenie floty pojazdów na bardziej ekologiczne stanowi główny sposób działania przedsiębiorców.

Ustawa o orientacji mobilności (LOM) z 24 grudnia 2019 r. narzuca firmom zajmującym się transportem towarów obowiązek wprowadzenia ekologicznej floty pojazdów o masie poniżej 2,6 t w następujący sposób:

  • 10 % odnowienia w 2022 r.
  • 20 % odnowienia w 2024 r.
  • 40 % odnowienia w 2027 r.
  • 70 % odnowienia w 2030 r.

Dyrektywa LOM wymaga, aby pojazdy o masie co najmniej 2,6 t spełniały te wymogi dopiero od 1 stycznia 2023 r. zgodnie z tym harmonogramem:

  • 10 % odnowienia w 2023 r.
  • 20 % odnowienia w 2025 r.
  • 40 % odnowienia w 2028 r.
  • 70 % odnowienia w 2031 r.

W jaki sposób możemy się do tego dostosować i jaki jest sens odnawiania floty pojazdów, poza spełnieniem wymogów związanych z nowymi przepisami?

Ekologiczna flota: optymalizacja energii i optymalizacja floty

Olivier Dutrech, dyrektor ds. innowacji w firmie Fraikin, zwraca uwagę, że 1200 z 36 000 pojazdów firmy znajdujących się we Francji korzysta już z alternatywnych źródeł energii. Według niego „celem firmy jest możliwość odnowienia 100% floty znajdującej się w strefach niskiej emisji do 2024 r., w których zabronione będzie poruszanie się pojazdów z naklejką Crit’Air 2 (zwłaszcza diesli).

Paliwa alternatywne są głównym motorem zmian w kierunku bardziej ekologicznej floty, ale istnieją inne rozwiązania związane z olejem napędowym, o ile pozwalają na to przepisy.

Pierwszym rozwiązaniem może być odnowienie pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i zmniejszenie ich wpływu na środowisko poprzez optymalizację zużycia paliwa.

Jak wyjaśnia Olivier Dutrech, przede wszystkim możliwe jest zachowanie tej energii i modernizacja pojazdów tak, aby emitowały jak najmniej zanieczyszczeń.

W firmie Fraikin odnowiliśmy floty wszystkich pojazdów na tyle, na ile było to możliwe. Nasze silniki wysokoprężne spełniają najnowsze normy obowiązujące na rynku: Euro 5, a od kilku lat przede wszystkim Euro 6 ”.

Wyposażenie opcjonalne może również ograniczyć wpływ na środowisko poprzez zmniejszenie zużycia paliwa: zrobotyzowane skrzynie biegów, elektroniczna przepustnica, aerodynamiczne dodatki, zastosowanie telematyki itp.

Możliwe jest zachowanie pojazdu z silnikiem wysokoprężnym i zainwestowanie w paliwa alternatywne, które są z nim kompatybilne: B100 lub paliwa syntetyczne, takie jak HVO lub XTL.

Drugim rozwiązaniem jest rezygnacja z oleju napędowego (bio lub nie) i wybór innych technologii wykorzystujących inne źródła energii.

W firmie Fraikin jest to możliwe dzięki:

  • silnikom hybrydowym;
  • Naturalnemu gazowi (GNV) w postaci GNC (sprężony gaz ziemny) lub LNG (skroplony gaz ziemny);
  • energii elektrycznej.

Przyszłością paliw alternatywnych jest również, zwłaszcza w przypadku pojazdów ciężarowych (ograniczony zasięg pojazdów zasilanych energią elektryczną z akumulatorów), wodór: w ogniwach paliwowych wodór w kontakcie z tlenem z powietrza wytwarza energię elektryczną. Brak emisji CO2: pojazdy emitują jedynie parę wodną. Logika ta jest słuszna, jeśli energia potrzebna do produkcji wodoru jest niskoemisyjna lub odnawialna.

Dlatego inwestowanie w nowe paliwa i nowe pojazdy o zoptymalizowanym zużyciu energii to niezbędne kroki, ale nie jedyne. Lepsza organizacja pracy przyczynia się również do poprawy jakości powietrza: „W firmie Fraikin optymalizujemy wykorzystanie floty poprzez zarządzanie trasami. Wykorzystujemy algorytm do określenia najbardziej efektywnej trasy (liczba pojazdów, przewożona objętość i masa, a także odległość do pokonania), aby uniknąć „nadmiernych kilometrów” – mówi Olivier Dutrech.

Korzyści ekonomiczne wynikające z wykorzystania ekologicznej floty.

Podczas gdy korzyści dla środowiska wynikające z przejścia na bardziej ekologiczne pojazdy są ogólnie znane, to co z korzyściami ekonomicznymi?

Przyciąganie nowych klientów i utrzymywanie obecnych

Oferowanie ekologicznych pojazdów pomaga przyciągnąć nowych klientów. Jak potwierdza Olivier Dutrech: „Nie można jeszcze mówić o większej tendencji, ale z pewnością dotyczy to niektórych grup przedsiębiorców.”

Energia alternatywna może zainteresować cztery rodzaje klientów:

Tych, którzy w swojej postawie i filozofii są proekologiczni,

tych, którzy dostosowują się do wymogów narzuconych im przez określone rynki,

tych, którzy są zobowiązani do przestrzegania przepisów obowiązujących w strefach LEZ,

i wreszcie tych, którzy chcą wyprzedzić konkurencję i skorzystać z możliwości, jakie daje transport ekologiczny, aby odróżnić się od konkurencji.

Należy również dążyć do osiągnięcia korzyści ekonomicznych w dłuższej perspektywie czasowej oraz do zdobycia lojalności klientów: chociaż „zielony” transport z pewnością staje się normą, pozwala to na znacznie większe niż dotychczas zaangażowanie firm na rzecz przetargów. Ponieważ rozwiązania techniczne są wyposażone w najnowsze osiągnięcia technologiczne, są one szczególnie kosztowne i wymagają więcej czasu, aby się zwróciły.

Skorzystaj z pomocy państwowej, aby Twoja flota szybko przekształciła się w bardziej ekologiczną.

Inwestowanie w nowe silniki i nowe paliwa wiąże się z kosztami: państwo pomaga w tym przedsiębiorstwom transportu towarowego.

Wprowadzono premię ekologiczną za zakup lub wynajem ekologicznych pojazdów: jej wysokość zależy od ceny pojazdu, ale na ogół wynosi 5 000 euro w przypadku samochodu dostawczego i do 50 000 euro w przypadku nowego samochodu ciężarowego. Premię tę można łączyć z premią za pojazdy napędzane ekologicznymi źródłami energii, która została przedłużona do 31 grudnia 2030 r. Program ogłoszony przez rząd Francji pod koniec lutego 2022 r. przewiduje pomoc w wysokości do 150 000 euro pod pewnymi warunkami. Dodatkowo, w niektórych gminach parkowanie ekologicznych pojazdów jest bezpłatne.

Poprawa komunikacji w firmie: oddemonizowanie ciężarówek.

Dzięki transformacji energetycznej i włączeniu w ten proces samochodów ciężarowych, „ciężarówki” zyskują zupełnie inny wizerunek niż ten, który miały od lat. Środek transportu staje się nowoczesnym, ekologicznym, cichym pojazdem, wyposażonym w najnowsze osiągnięcia technologiczne, idącym z duchem czasu.

Pojazdy ciężarowe stają się w ten sposób nowoczesną wizytówką profesjonalnej wypożyczalni.

Ekologiczna flota: niektóre ograniczenia, które należy wziąć pod uwagę

Flota składa się z kilku typów pojazdów, które spełniają różne potrzeby: obecnie, mimo iż oferta rośnie z dnia na dzień, nie wszyscy producenci oferują odpowiedniki swoich kompletnych gam pojazdów z silnikami wysokoprężnymi zasilanymi energią alternatywną.

Wybór energii dla pojazdu będzie z konieczności zależał od ukształtowania tras.

Jak wyjaśnia Olivier Dutrech, „nie wszędzie we Francji mamy dostęp do wszystkich źródeł energii”. Instalacje, czy to drogowe, czy w siedzibie klienta, są niezwykle kosztowne: mogą kosztować od kilku tysięcy do setek tysięcy euro.

Wreszcie, koszt ekologizacji floty jest oceniany także na podstawie czasu poświęconego na tankowanie/ładowanie pojazdu. Pojazd elektryczny, a zwłaszcza samochód ciężarowy, może być unieruchomiony przez kilka godzin w celu doładowania, w zależności od wydajności stacji ładowania. Jeśli pojazd został unieruchomiony, kierowca również przestaje pracować.

W skrócie:

Wprowadzanie ekologicznych rozwiązań we flocie jest niezbędne, aby spełnić wymogi nowych przepisów i wyjść naprzeciw nowym potrzebom klientów. Dzięki temu firma może odnowić swój wizerunek i zmodernizować flotę, a jednocześnie dostosować się do nowych przepisów i sprostać wynikającym z nich ograniczeniom, wnosząc swój wkład w walkę o poprawę jakości powietrza oraz przyczyniając się do budowy największego globalnego wyzwania nadchodzących lat.

Źródła:

https://www.weblex.fr/weblex-actualite/verdissement-du-parc-automobile-des-entreprises-qui-est-concerne

https://www.editions-legislatives.fr/dossiers-speciaux/verdir-sa-flotte-de-vehicules-automobiles-pourquoi-comment

https://www.mobilitytechgreen.com/blog/2021/03/18/verdissement-flotte-lom/

https://www.la-fabrique.fr/fr/publication/comment-decarboner-le-transport-routier-en-france-2/

https://www.ecologie.gouv.fr/prime-conversion-bonus-ecologique-toutes-aides-en-faveur-lacquisition-vehicules-propres#:~:text=Le%20bonus%20%C3%A9cologique,-Le%20bonus%20%C3%A9cologique&text=Le%20montant%20du%20bonus%20pour,autocar%20%C3%A9lectrique%20ou%20hydrog%C3%A8ne%20neuf.

Partagez cet article
Podziel się